’’الزيادة السكانية كارثة’’ السيسي معقباً وأنا جاي شايف تعدي على أراضي زراعية وده معناه إن في نمو سكاني كبير

الرئيسي السيسي يعقب علي الزيادة السكانية في مصر، حيث قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن النمو السكاني المتزايد يمثل خطورة للدولة، موضحاً أنه يجب أن يكون هناك وعي لدى المواطنين بشأن النظام الصحي لأبنائهم، وقال ’’وأنا جاي شايف تعدي على أراضي زراعية.. وده معناه ان في نمو سكاني كبير وده في منتهى الخطورة’’ ولازم دا يتم التعامل معاه.

واسترسل الرئيس السيسي قائلاً “وجود نحو 4 ملايين طالب يعانون من السمنة المفرطة أمر يخص المصريين جميعًا، كما أن تحديد وتنظيم الإنجاب ينعكس على أمور كثيرة تخص صحة المصريين، قضية النمو السكاني في منتهى الخطورة، لما نيجي من 2011 إلى اليوم ما يقرب من 20 مليون زيادة ، طيب يا ترى الأسعار بتبقا غالية ليه لأن حجم الطلب بيزيد.. وبالطريقة اللى احنا ماشيين فيها في النمو السكاني كل الجهد اللى بنعمله.. إحنا مش بنمن على أهلنا وده دورنا ولو مش قادرين نمشى”.

كما قال الرئيس عبد الفتاح السيسي أنه سيتحمل مسئولية زيادة ثمن رغيف العيش، قائلاً، “أنا اللي هشيل مسؤولية زيادة ثمن رغيف الخبز مش الدكتور مدبولي”، وكشف الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه حان الوقت لإعادة تسعير رغيف الخبز المدعم، مؤكداً على ضرورة  زيادة ثمن رغيف الخبز المدعوم خلال الفترة المقبلة.

وأضاف الرئيس عبدالفتاح السيسي، “جه الوقت ان رغيف العيش أبو 5 قروش يزيد ثمنه.. مش معقول أدى 20 رغيف بثمن سيجارة، “الكلام ده لازم يتوقف ونعيد تنظيمه بشكل مناسب ، رغيف العيش بيكلفنا 65 قرش وهذا الامر لازم يتوقف”، وتابع، “احنا بلد محترمة بتجري على ناسها قدام ربنا.. ومش هينفع أبيع رغيف العيش بعملة أطفالنا ميعرفوهاش، وأنا جاي شايف تعدي على أراضي زراعية، وده معناه إن في نمو سكاني كبير وده أمر في منتهى الخطورة